De onderwijskloof

 

Weet je wie je hier op de foto ziet?

 

Nee waarschijnlijk.

 

Weet je wat ze doet?

 

Je ziet haar iets schrijven, maar verder ...

 

Boeit de foto je? Grijpt hij je bij de lurven? Waarschijnlijk niet.

 

Toch weet ik dat dit voor jou een BELANGRIJKE FOTO is. Ik weet namelijk wat er gebeurt. Jij nog niet.

 

Met je studenten is precies hetzelfde aan de hand. Ik weet wat jij hebt aan de foto, jij nog niet. Jij weet waarom jouw kennis van belang is voor studenten, alleen weten je studenten dat nog niet ... dat weten ze pas NADAT ze naar je hebben geluisterd.

 

En hoe meer je van je vak weet, hoe meer expertise en ervaring je in huis hebt, hoe groter dit probleem wordt.

 

Denk daar eens over na.

 

En weet dan dat de vrouw op deze foto, Jeanine Mies, een oplossing voor dit probleem heeft. Sterker nog ... ze voert die oplossing uit op deze foto.

 

In dit artikel leg ik uit hoe je dit probleem oplost door één eenvoudig principe uit de psychologie in te zetten.

 

Maandag geef ik er een webinar over. Dan laat ik in een uur zien hoe je dit in de praktijk doet.

 

Geef je direct op voor het webinar via dit inschrijfformulier van Anymeeting.

 

Ik geef het webinar omdat ik graag mijn bijdrage lever aan beter schrijfvaardigheidsonderwijs in Nederland.

 

Hoe overbrug je de onderwijskloof?

 

Het probleem: jij weet wat jouw kennis je studenten oplevert, maar je studenten weten dat nog niet. Hoe overbrug jij de kloof?

 

 

Jeanine Mies doet het zo. Laat studenten zo snel mogelijk ervaren wat het de student zelf oplevert als hij expertise in huis heeft.

 

Hoe je dat doet? Jeanine Mies verzon een juffendictee. Zij gaf les in correct taalgebruik. Ze deelde de groep in groepjes in en elk groepje mocht een paar woorden inbrengen. De studenten lazen de zinnen met moeilijke woorden voor, de juf schreef ze op het bord en de studenten controleerden de juf.

 

Waarom werkt dit? Is het vanwege de spanning dat de juf het misschien ook niet allemaal weet? Is het omdat de student ervaart dat hij aan het roer staat en de juf beoordeelt?

 

Feit. Mensen presteren beter als ze niet constant op hun  fouten gewezen worden. Wetenschappelijk aangetoond en mooi beschreven in Mindset van Carol Dweck.
Feit. Mensen presteren beter als ze alvast een vooruitblik krijgen, als ze alvast even ervaren hoe het is als ze straks een vaardigheid meester zijn of zich kennis hebben eigengemaakt.

 

Het juffendictee levert meer dan pret


Dit was de ervaring van Jeanine Mies:

'Het leverde een hoop gegiechel op, ze hadden pret. En dat vind ik belangrijk in een training. In die zin is de oefening helemaal geslaagd. De reacties waren ook positief: de deelnemers vonden de training interactief en de tijd vloog voorbij. De omkering is verrassend. En goed voor het evenwicht. Ik stel me als trainer kwetsbaar op; dat vraag ik tenslotte ook van de studenten. Ze zien mij ook aarzelen. En het mooie is dat ze om het mij moeilijk te maken de spellingvalkuilen moeten kennen, en dat ze om mijn dictee na te kijken moeten weten wat de juiste spelling is, en hoe je die schrijfwijze kunt opzoeken. Net zo leerzaam dus als andersom.'

 

Taaltrainer Emily Palmer gebruikte deze werkvorm afgelopen week bij een privéles. Haar ervaring? 'Het leuke van deze opdracht was dat de cursist ontdekte hoe leuk hij schrijven vindt. Daarnaast groeide zijn zelfvertrouwen toen hij erachter kwam dat hij de regels al best goed kent. Ook al stonden in zijn dictee nog best een paar foutjes. Zo schreef hij Staten Generaal in plaats van Staten-Generaal. Hij was actief aan de slag en ik hoefde minder voor te bereiden.

 

Het echte probleem

 

Het echte probleem? Als je onderwijs beperkt tot ONDERwijs, tot een docent die een expertrol heeft die studenten beoordeelt, dan bied je eenzijdig onderwijs aan.

 

Wil je divers onderwijs waarin alle kwaliteiten van studenten tot volle bloei komen, dan moet je meer doen dan alleen de focus leggen op de kennis en de vaardigheden die je overbrengt. Je moet studenten ook de gelegenheid bieden om te schitteren.

 

Niet alleen zelf beoordelen, maar af en toe studenten zichzelf laten beoordelen. Of elkaar. Niet altijd zelf kennis aandragen, maar juist studenten kennis laten aandragen.

 

Wil jij meer werkvormen?

 

Behalve het juffendictee zijn er nog wel een paar werkvormen over correct taalgebruik waarbij je de standaardrollen van student en docent omdraait. Hier zijn er nog een paar:

 

 

  student wordt beordeeld student beoordeelt
docent wordt beoordeeld spellingbingo juffendictee
docent beoordeelt spellingcasino selfiewoordenboek

 

De voordelen

 

Waarom is het zo belangrijk om die werkvormen in je trainerstas te hebben? Natuurlijk omdat ze je werk vergemakkelijken. Hier zijn de redenen:

 

  • Ze besparen je tijd
  • Jij biedt studenten de gelegenheid andere kwaliteiten te tonen
  • Elke student leert anders, je krijgt zo meer mogelijkheden aan te sluiten bij de leerstijl van de student
  • Je leert de student niet alleen iets op cognitief niveau, maar ook op betrekkingsniveau

 

 

Leer meer tijdens het webinar over de onderwijskloof

 

Tijdens het webinar aanstaande maandag belicht ik deze werkvormen. Ik leg bijvoorbeeld uit hoe docenten en studenten van het Albeda College in Rotterdam een Selfiewoordenboek maakten. Prachtige werkvorm en een uitmuntend voorbeeld waarbij kennis ontwikkelen en leren hand in hand gaan. Bovendien leg ik uit waarom de manier waarop we het onderwijs georganiseerd hebben op structureel niveau ervoor zorgt dat studenten weinig motivatie tonen. Wat heb je aan die kennis? Jouw werk wordt er makkelijker door.

 

 

Ik leg je graag uit hoe het werkt. Ga direct naar het inschrijfformulier voor het webinar de onderwijskloof.

De onderwijskloof

Maandag 9 maart 2015 van 10 tot 11 uur

 

Ik geef dit webinar gratis zodat jij effectiever les kunt geven.

 

Ik ben Freerk Teunissen. Ik geef lezingen, workshops en trainingen via mijn bedrijf School voor Schrijftraining, ik ben oprichter van trainersassociatie NICJ, lid van de beroepsvereniging van trainers NVO2 en ambassadeur van Operation Education.

 

logo's van de School voor Schrijftraining NICJ Operation Education en de NVO2

 

 

 

Boek nu een workshop

Bel 035-7370236, mail info@schoolvoorschrijftraining.nl of stel je vraag via het vragenformulier.